Saturday, March 19, 2011

♥ Keburukkan Stevia

Memang benar herba stevia adalah pemanis semula jadi.  Ekstrak stevia boleh mencapai sampai ke tahap lebih kurang 300 kali lebih manis dari gula.  Jika kita rasa daunnya, memang terasa kemanisan yang teramat tinggi.  Ekstrak daunnya adalah 30 - 40 kali lebih manis dari gula.  Tetapi stevia juga amat rendah tahap kalorinya.  Tahap kalori rendah ini jelas baik untuk pesakit diabetik terutamanya.



Stevia juga memberi kesan minima kepada glukos darah dan dipercayai dapat membantu tahap ketahanan glukos yang dapat mengekang tekanan darah tinggi.  Di samping itu stevia juga dapat membantu menjaga berat badan dan kegemukan.

Walaupun diakui mempunyai khasiat sedemikian, stevia juga mempunyai kesan merbahaya kepada daya kesuburan manusia.  Kajian membuktikan stevia boleh menyebabkan kemandulan.  Ianya lebih merbahaya kepada lelaki di mana bilangan sperma akan jadi amat rendah dan kekuatan sperma juga terjejas teruk serta kekuatan zakar juga menurun.  Bagi perempuan pun tahap kesuburan mereka akan menurun.

Ada pakar perubatan mendapati stevia boleh menyebabkan kanser/barah.  Walaupun kajian masih mendapati hasil penyelidikan yang berbeza dan tidak konklusif tentang hubungan barah dengan stevia, ia masih menjadi suatu tandatanya yang nyata.

Kajian juga membuktikan penggunaan stevia secara berleluasa dan berlebihan akan mengganggu proses serapan karbohidrat dan juga membantut penjanaan tenaga di dalam badan.  Ini akan memberi kesan kepada kesihatan manusia terutamanya kepada proses tumbesaran kanak-kanak.

Pihak berkuasa kita tidak mengharamkan tanaman dan penggunaan stevia.  Tetapi itu tidak bererti stevia adalah baik untuk kesihatan.

Fikir saja fakta ini: kerajaan kita juga tidak mengharamkan rokok, tapi rokok itu sudah jelas merbahayakan kesihatan; malah ada melabelkannya sebagai agen pembunuh.  Jadi sebelum menjadikan pengambilannya itu satu kebiasaan dan budaya yang tegar, pertimbangkanlah dulu penggunaan stevia ini.

maklumat daripada : ddrfauziah2all.blogspot.com

13 comments:

  1. Ada fakta ker penulisan awak ni?

    ReplyDelete
  2. Ada fakta ker penulisan awak ni?

    ReplyDelete
  3. Mmg dh terbukti stevia bahaya...

    ReplyDelete
  4. boleh bg link kes study mengenai keburukan stevia yg ditulis?

    ReplyDelete
  5. Stevia terbukti me cuci usus, darah dan bah pinhgang. Terbaik

    ReplyDelete
  6. Stevia terbukti me cuci usus, darah dan bah pinhgang. Terbaik

    ReplyDelete
  7. klau utk ubat sapu atas kepala bleh kew??

    ReplyDelete
  8. klau utk ubat sapu atas kepala bleh kew??

    ReplyDelete
  9. Kalo rase xnk guna stevia.
    Truskan guna gula putih..paling tidak pon kene potong kaki ngn buta jek

    ReplyDelete
  10. Stevia ramai mggunakan sembuh dri pnyakit

    ReplyDelete