Friday, March 18, 2011

♥ Penanaman Stevia secara komersial

Penyediaan Tanah

Pada permulaan Tanah seharusnya dibersihkan dan di bajak samaada dengan bajak ataupun tajak bagi memecahkan tanah. Tanah yang gembur merupakan keperluan penting bagi keperluan penanaman stevia. 1 hingga 2 bajakan ( diantara 30 hingga 45 inci dalam gemburan) mesti dibuat setelah proses pembersihan

 




Jenis Tanah

Tanah merah berpasir (kering) adalah jenis tanah yang sesuai dengan tahap ph 6 hingga 7 . Manakala tanah gambut didapati tidak sesuai bagi penanaman stevia. Bagi penggunaan tanah gambut dan berasid, Rawatan kapur perlu dibuat bagi meneutralkan kadarkeasidan dalam tanah





Penyediaan Batas

Penyediaan Batas adalah yang terbaik dan paling ekonomik untuk menanam stevia. Sekurang kurangnya penyediaan batas setinggi setengah kaki dan juga lebar sekaki adalah diperlukan Jarak diantara setiap tanaman dalam barisan sekurang kurang nya ialah setengah kaki dan bagi memudahkan pengurusan jarak diantara 2 barisan ialah 1 kaki Dengan cara penanaman ini, sebanyak 50,000 pokok boleh di tanam pada setiap ekar ladang.
Pengairan

Semburan Mikro ( Microsprinkler ) merupakan kaeadah yang baik untuk mengairi penanaman stevia. Kaedah pengairan banjir atau sistem tali air ( seperti penanaman padi) tidak dapat di gunakan bagi mengairi penanaman stevia. Semburan air boleh di lakukan sebanyak 3 kali sehari atau 1 kali sehari bergantung kepada keadaan cuaca samaada kering atau lembab , ini bagi memastikan bahawa tanah dalam keadaan lembab tetapi tidak basah kerana daun stevia mengandungi 65 % air dan air sangat di perlukan bagi daun menghasilkan steviol manakala kebanjiran air boleh merosakkan akar pokok

Pembajaan

Penggunaan Baja organik merupakan penyelesaian yang mudah berbanding dengan pembajaan kimia. Dengan kandungan nitrogen yang lebih rendah dan tinggi kadar Potassium dapat memberikan hasil yang baik kepada tanaman stevia anda. Adalah digalakkan memberikan baja setelah penuaian berlaku, dengan ini daun yang di hasilkan juga akan menjadi lebih subur dan lebih

Applikasi organik dan penjagaan pokok

Sebenarnya amat sukar untuk mempunyai masalah makhluk perosak atau penyakit pada tumbuhan ini. Namun begitu sekiranya ada. Penyemburan racun makhluk perosak organik boleh dilakukan pada pokok dan akar. Perhatian seharusnya di berikan kepada bawah daun dimana biasanya telur ulat daun selalu dijumpai . Dan selalu mengamalkan semburan racun organik dengan kepakatan rendah untuk memastikan daun tidak rosak dan tuaian anda selamat untuk dimakan.

Pembersihan

Pembersihan boleh dilakukan secara manual, dengan tumbuhan ini telah di tanam diatas batas menjadikan sesuai untuk dijaga dengan lebih teliti dengan pengunaan buruh secara manual
Penjagaan Pembungaan tumbuhan seharusnya di elakkan. Sekiranya berbunga, bunga stevia tersebit perlulah dibuang, agar tidak mengganggu tumbesaran daun.

Memandangkan stevia mempunyai kecenderungan untuk tumbuh tinggi (apical dominance), menekan apical buds membantu stevia untuk untuk ianya tumbuh renek dan rendang. Dengan penyelenggaraan dan penjagaan yang baik stevia dapat memberikan hasil yang ekonomik dalam tempoh 3 hingga 7 tahun

Penuaian:

Penuaian boleh dilakukan dengan hanya memetik daun, sekiranya diperlukan pada kuantiti yang becil. Bagi penuaian secara besar besaran keseluruhan pokok boleh di potong dan meninggalkan 10 hingga 15 cm dari tanah. Setelah di keringkan daunan yang kering di tanggalkan dari dahan dengan hanya menggoncang dahan stevia yang telah kering.



Sila beri perhatian kerana daun hendaklah dikeringkan dalam tempoh tidak lebih 12 jam. Pendedahan terlalu lama didalam cahaya matahari akan mengurangkan kandungan steviol dan menjadikan daun stevia anda kurang manis.

Daun yang telah di keringkan boleh di simpan begitu sahaja atau dikisar dengan pengisar kopi atau dicarik menggunakan tangan bagi memudahkan untuk menyimpan stok dalam bentuk yang mudah dibawa dan digunakan kerana daun stevia yang telah di kisar larut lebih baik berbanding bentuk
daun yang besar.

Pembiakan pokok


Biji Benih

Pembiakan Biji Benih boleh dilakukan dengan mudah dengan hanya menanam biji benih yang di hasilkan dari pembenihan pokok. Dengan medium penanaman yang baik benih benih stevia akan tumbuh dan boleh dipindahkan ke tempat yang lain.

Namun peratusan biji benih yang berkualiti adalah rendah dan biasanya sukar bagi ada untuk mendapatkan hasil daun stevia yang baik bagi menjamin pertumbuhan stevia yang subur .

Kemungkinan untuk mendapatkan anak anak benih yang mempunyai tahap steviol yang sama dengan kandungan steviol pokok induk juga adalah tipis. Ini menjadikan pengunaan taknik pembenihan juga amat sukar di jalankan.

Adalah lebih baik anda mendapatkan benih stevia dari pembekal benih yang di percayai bagi memastikan anda mendapat benih stevia yang berkualiti tinggi.

Pembiakan Holtikultur



Pembiakan holtikultur merupakan kaedah pembiakan secara mengklonkan pokok. Dengan cara ini, hanya benih yang di ketahui mempunyai kandungan steviol yang tinggi akan dibiakkan dan dijadikan sebagai induk.

Kaedah ini boleh dilakukan dengan hanya memotong dahan yang ingin dibiakkan ( didalam 2 hingga 3 inci panjang) . dan dibuang daun yang ada pada dahan.

Kemudiannya direndam rendam bahagian pangkal bahagian yang di potong dengan hormon pengakar dan akhir sekali di tanam pada medium permulaan kaedah permulaan yang baik bagi memulakan pembiakan pokok.

Dengan cara ini penghasilan steviol pokok induk dapat dikekalkan pada benih pokok baru. Sekiranya anda menjadikan pokok yang berhasil steviol tinggi sebagai asas, maka hasil anak pokok yang dihortikultur juga sangat tinggi.

sumber : plantstevia.blogspot.com

No comments:

Post a Comment